De regelgeving voor het opzeggen van een gsm abonnement is sinds oktober 2012 in België vergemakkelijkt. Door een aanpassing in de regelgeving is het nu mogelijk om reeds na 6 maanden na afsluiting van een telecom contract je gsm abonnement om te zetten naar een andere provider. Je bent hierdoor niet langer gebonden aan lange termijn abonnementen en kunt gemakkelijker overstappen naar een ander gsm abonnement. Hiervoor dien je wel tijdig de wijzigingen aan je operator door te geven. Deze verwacht ten minste één maand opzegtermijn, waarna je gemakkelijk kunt overstappen. Hierdoor loop je nu niet langer meer risico tot een boete op. Het is wel belangrijk dat je goed deze termijn van één maand in de gaten houdt, anders ben je alsnog voor een extra maand aan het huidige contract gebonden.

 

Deze aanpassing gaat niet enkel op voor een gsm abonnement, maar geldt ook voor overige abonnementen en contracten die je mogelijk hebt afgesloten voor bijvoorbeeld telefonie, internet of televisie diensten. Ook bij deze elektronische communicatie middelen geldt nu dat je niet langer dan 6 maanden daadwerkelijk aan een contract bent gebonden. Je kunt na deze periode gemakkelijk een wijziging doorgeven en overstappen op een ander abonnement. Deze wijziging kun je over het algemeen schriftelijk doorgeven, waarna het zal worden verwerkt.

 

Het is belangrijk om goed te weten welke stappen je moet nemen, zodat je zorgeloos van abonnement kunt overstappen. Als je namelijk op de hoogte bent van deze wijziging in de regelgeving, weet je ook dat je niet langer dan een bepaalde periode vast zit aan een contract. Door goed in te springen op de regels die gelden, zal overstappen succesvol verlopen.