Veel bedrijven geven alle medewerkers een telefoon van de zaak. Dit is nodig voor optimale communicatie binnen bedrijven. De aanschaf van deze telefoons in combinatie met een mobiele telefoon abonnement kan erg veel geld kosten. Natuurlijk is er een groot verschil of een bedrijf 50 of 500 medewerkers heeft. Echter hebben veel providers voor bedrijven speciale zakelijke telefoon aanbiedingen. De kosten voor telefonie kunnen met deze aanbiedingen enorm dalen. In de bedrijvenwereld wordt vaak gewerkt met schaalvoordelen. Bij zakelijke telefoon aanbiedingen is dit niet anders. Wanneer een bedrijf meer zakelijke telefoons afneemt worden deze per stuk relatief gezien goedkoper.

Omdat bedrijven vaak erg veel telefoons en abonnementen afnemen doen providers er alles aan om deze grote klanten binnen te halen. De provider kan voor een bedrijf een speciale zakelijke telefoon aanbieding in elkaar zetten, omdat elk bedrijf uniek is. Bij de meeste bedrijven is bellen de belangrijkste functie van de zakelijke telefoon. Echter wint dataverbruik ook steeds meer aandeel in het zakelijke telefoon abonnement. Dit is omdat er gemakkelijk en snel even een e-mail naar de baas gestuurd kan worden met een factuur van de klant. Sms is de minst gebruikte functie bij zakelijke telefoons. Omdat het verschil in gebruik per bedrijf kan verschillen is het belangrijk dat de provider met een passende zakelijke telefoon aanbieding komt. Wanneer de provider dat namelijk niet doet, kan een bedrijf zo naar de concurrent toe, die maar al te graag zijn hulp aanbiedt.

Ook in de bedrijven zelf kan het gebruik van de zakelijke telefoon erg verschillen. Een medewerker uit het management van een groot bedrijf zal bijvoorbeeld meer bellen en mailen dan een medewerker die buiten aan het werk is. Wanneer de provider hiermee geen rekening houdt en verkeerde zakelijke telefoon aanbieding geeft, kan dit grote gevolgen hebben voor het bedrijf. Een verschil van een paar euro per maand per abonnement kan namelijk oplopen tot een bedrag van duizenden euro’s per maand. Het is daarom goed om te weten hoeveel belminuten, sms’jes en data er gebruikt wordt per maand. De baas van het bedrijf kan namelijk niet een gok wagen op dit aantal. Gelukkig kunnen alle providers de statistieken van de mobiele telefoon abonnementen inzien. Wanneer het gemiddelde gebruik van het management bijvoorbeeld 250 belminuten per maand is, hoeft er geen abonnement afgesloten te worden met 1.000 belminuten. Vaak is er bij een zakelijke telefoon aanbieding ook de mogelijkheid dat medewerkers onder elkaar gratis kunnen bellen. Deze optie omarmen bedrijven graag omdat dit erg voordelig is. Bedrijven hebben vaak ook de keuze voor een contract van één of twee jaar. De provider heeft het liefst dat bedrijven contracten van twee jaar afsluiten. Op deze manier is de provider twee jaar lang verzekerd van inkomsten. Daarom geven providers bij een tweejarige zakelijke telefoon aanbieding vaak nog meer korting. Bedrijven zitten dan natuurlijk wel twee jaar lang vast aan een contract en dat kan vervelend zijn als er klachten zijn over de provider.

De reden waarom mobiele telefoon abonnementen vaak vrij prijzig zijn is door de telefoon die er bij wordt gegeven. De provider maakt namelijk enorme kosten voor het importeren van de nieuwste mobiele telefoons. Dit merkt de klant terug in de prijs van de abonnementen. De provider wil immers het geld terugverdienen dat uitgegeven is voor de aankoop van nieuwe mobiele telefoons. Wanneer de provider deze telefoons niet zou willen terugverdienen zou de prijs voor mobiele telefoon abonnementen een stuk lager zijn.

Het kan voor een bedrijf ook een goede optie zijn om sim only abonnementen af te sluiten. Bij een zakelijk sim only abonnement krijgt het bedrijf alleen simkaarten van de provider. Het bedrijf moet dan zelf een losse mobiele telefoon kopen. Omdat de provider geen kosten maakt voor het weggeven van een gratis mobiele telefoon, is dit een erg goede zakelijke mobiele aanbieding. De prijs voor bellen, sms’en en dataverbruik is bij een sim only abonnement vele malen lager. Dit kan oplopen tot een voordeel van 80 procent ten opzichte van een mobiel abonnement met telefoon. Ook hier geldt dat sim only abonnementen met veel korting afgesloten kunnen worden wanneer het om grote aantallen gaat. Een provider vraagt wel vaak een bedrag voor het aansluiten van het sim only abonnement. Hier kan natuurlijk ook altijd onderhandeling over plaats vinden tussen een bedrijf en de provider.

Wanneer een bedrijf besluit om in te gaan op de voordelige zakelijke sim only telefoon aanbieding, kan er op zoek gegaan worden naar een partij telefoons. Bij de aankoop van losse telefoons kan een bedrijf ook grote kortingen krijgen. Dit is vooral wanneer een groot bedrijf veel telefoons direct bij de fabrikant inkoopt. Alle tussenpersonen worden op deze manier uit het traject gehaald, zodat er geen kosten zijn voor communicatie, tussenhandel en vervoer. De telefoons dienen wel sim lock vrij te zijn, omdat de simkaart anders niet overweg kan met de mobiele telefoon.

Omdat er zoveel verschillende soorten providers en telefoons zijn, is het afsluiten van zakelijke mobiele telefoon abonnementen niet eenvoudig. Om achter alle goede zakelijke telefoon aanbiedingen te komen moet een bedrijf offertes opvragen bij alle denkbare providers. Het is belangrijk om de providers ook te vergelijken op factoren als bereik en service. Een voordelig zakelijk mobiel abonnement met weinig bereik is natuurlijk weggegooid geld. Het is daarom belangrijk om te weten dat het voordeligste abonnement niet altijd de beste keuze is. Omdat providers graag grote bedrijven willen binnenhalen kan het voor komen dat ze veel subjectieve informatie gebruiken. Gelukkig zijn er onafhankelijke instellingen, zoals de consumentendienst, die bijvoorbeeld providers beoordeelt. Daarnaast kan het ook verstandig zijn om bij een aantal andere bedrijven te vragen hoe het telefoongebruik geregeld is. Op deze manier wordt er meer objectieve informatie verzameld. Al deze factoren samen kunnen leiden tot goede zakelijke telefoon aanbiedingen.